سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

گروه بورس: رفته رفته با روشن شدن ابعاد مشکلات موجود در حساب‌های شرکت مخابرات عرضه سهام آن درشرایط موجود با انتقاد تعداد بیشتری از مقامات بازارسرمایه روبه‌رو می‌شود.

آخرین شایعات حکایت ازآن داشت که فقط درحوزه ودیعه‌ها، رقم ودیعه‌های موجود نزد مخابرات تا دوبرابر سرمایه ثبت شده آن است.

حقیقت این ماجرا را از رئیس سازمان حسابرسی جویا شدیم، کاظم نجفی علمی هرچند حاضر نشد رقم دقیق این ودیعه‌ها را اعلام کند اما درعین حال در گفت و گو با همشهری گفت: رقم ودیعه های مشترکان نزد شرکت مخابرات عدد بزرگی است که باید تکلیف آن مشخص شود.

به گزارش همشهری، رقم ودیعه های مشترکان شرکت مخابرات چالش اساسی برای ورود به بورس است. درعین حال همه مقامات مسئول از اعلام رقم واقعی ودیعه‌های مخابرات خودداری می کنند.

پیش از این، بورس معتقد بود ودیعه‌های مشترکان مخابرات باید تبدیل به سهام شود،  اما نمایندگان ۳ قوه مقننه، قضائیه و مجریه پس از برگزاری نشست های متعدد اعلام کردند که ودیعه های مردم به سهام تبدیل نخواهد شد.

گفته می‌شود بر اساس آخرین صورت های مالی ارائه شده این شرکت در تاریخ ۳۱ شهریور ۸۶ رقم ودیعه‌ها ۵ هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان است و برخی اخبار دیگر حکایت از آن دارد که این رقم به ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

تکلیف ودیعه ها

کاظم نجفی علمی، رئیس سازمان حسابرسی دراین باره گفت:شرکت مخابرات بر اساس این ودیعه‌ها به مردم بدهکار است. در واقع این ودیعه‌ها امانتی است که باید به مردم بازگردانده شود.شرکت مخابرات یا باید این رقم را به مردم پرداخت کند یا  به کمک مجمع صاحبان سهام،  تکلیف این ودیعه‌ها را روشن کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌توان رقم تقریبی ودیعه‌ها را اعلام کرد، افزود: این ودیعه‌ها هر روز در حال افزایش است اما در هر صورت از دید قوانین علمی چنین مبلغی ابهام دارد و شفاف نیست.

او با اشاره به اینکه طبیعتا این عدد باید در بدهی‌های شرکت دیده شودتصریح کرد:ما از موضع سازمان حسابرسی نمی توانیم بگوییم  این ودیعه‌ها باید تبدیل به چه چیزی بشود اما کلمه ودیعه‌ها به‌دنبال این رقم آمده است و باید شرایط آن روشن شود.

نجفی علمی همچنین از برگزاری نشست های هماهنگی بین سازمان حسابرسی،  سازمان خصوصی‌سازی و مدیران شرکت مخابرات برای بررسی وضعیت ودیعه‌ها خبر داد.

مخالفان طرح تبدیل

علی رحمانی، مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار هم در گفت و گو با همشهری گفت: مخالفان طرح تبدیل ودیعه‌ها به سهام مباحثی متعددی را مطرح کردند و در نهایت نتیجه گیری شد که ودیعه‌ها نباید تبدیل به سهم شود.

او در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی آیا تبدیل نشد ن ودیعه‌ها به سهام مشکل ساز نخواهد شد، تصریح کرد:خیر.  این موضوع مشکلی برای سهام مخابرات به وجود نخواهد آورد.

رحمانی تاکید کرد: ما نمونه های مثالی متعددی را در دنیا بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این موضوع مشکلی برای سهام مخابرات ایجاد نمی کند.

فروش سریع

اما در شرایطی که بحث ورود سهام مخابرات به بورس با برخی ابهامات روبه‌رو است، به نظر می رسد تاکید براین است که هر چه سریع‌تر سهام مخابرات دربورس عرضه شود. 

اخبار تایید نشده دیگر حکایت از آن دارد که برای فروش سهام مخابرات رایزنی‌هایی شده است.

منابع خبری دیگری از توافق با روس‌ها برای خرید سهام مخابرات خبر می‌دهند از مدت‌ها پیش شرکت هایی ازآسیا،   اروپا و کشور های حاشیه خلیج فارس برای خرید سهام مخابرات اعلام آمادگی کرده‌اندو حتی از شرکت الاتصالات امارات متحده عربی به‌عنوان مشتری پرو پا قرص سهام مخابرات نام برده می شد.

اطلاعات دیگر گویای آن است که کارشناسان آخرین ارزش شرکت مخابرات ایران را 16 میلیارد دلار تخمین زده اند اما از قرائن پیداست برخی امیدوارند سهام این شرکت دولتی را به قیمتی بالا و باورنکردنی یعنی 120 میلیارد دلار بفروشند و همین رقم باورنکردنی بسیاری از مشتریان خارجی را مبهوت کرده است.

مخابراتی‌ها چه می‌گویند

درتازه‌ترین تحول، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت:میزان کاهش سرمایه مخابرات،   هفته گذشته به تصویب کمیسیون اقتصادی هیات دولت رسید.

به گزارش ایسنا، صابر فیضی با بیان این مطلب، افزود: بر اساس مصوبه‌ هیات وزیران،  اموالی برای حاکمیت باید به وزارت ارتباطات انتقال پیدا می‌کرد.

به این ترتیب، مبلغ ۳۳۶ میلیارد تومان به وزارت ارتباطات، انتقال پیدا خواهد کرد. او تصریح کرد: با مصوبه دولت مبنی بر تبدیل شرکت مخابرات از سهامی خاص به سهامی عام،  آخرین مانع برسر راه عرضه سهام مخابرات، برطرف شد.

وی اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون همه ابهامات بورس پاسخ داده شده و از نظر شرکت مخابرات، سهام این شرکت آماده عرضه در تالار بورس است.

کد خبر 55316

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز